Saturday 6 February 2010

AHLIL KITAB SURAH AL AN'AM


Ahlil Kitab - Petikan dari:

Surah 06 Al-An’am

[06]


1. Orang Yahudi dan Nasrani yang telah Kami berikan kitab kepada mereka, mengenali Nabi Muhammad sebagaimana mereka mengenali anak mereka sendiri. Orang yang merugikan diri sendiri dengan mensiakan pengurniaan Allah maka mereka dengan sebab yang tersebut tidak beriman.
[20]


2. Dan siapakah lagi yang lebih aniaya dari orang yang mengada perkara yang dusta terhadap Allah atau mendustakan ayat keteranganNya? Sesungguhnya orang yang zalim itu tidak akan berjaya.
[21]


3. Ingatlah, hari kiamat Kami himpunkan mereka semua, kemudian Kami berfirman kepada orang musyrik: “Manakah orang dan benda yang dahulu kamu sifatkan menjadi sekutu Allah?”
[22]


4. Kemudian tidaklah ada akidah kufur mereka selain dari mereka menjawab dengan dusta: “Demi Allah Tuhan kami, kami tidak pernah menjadi orang yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain”.
[23]


5. Lihatlah bagaimana mereka berdusta terhadap diri mereka sendiri dan bagaimana hilang lenyapnya dari mereka apa yang telah mereka adakan sebagai sekutu Allah itu.
[24]


6. Dan di antara mereka ada yang mendengarkanmu membaca Al-Quran, pada hal Kami telah tutup hati mereka yang menghalang mereka daripada memahaminya, dan Kami menyumbat telinga mereka menjadikan mereka pekak dan kalaupun mereka melihat kebenaran Rasul, mereka tidak akan beriman kepada keterangan itu sambil menyatakan: “Ini tidak lain hanyalah cerita dongeng orang dahulu”.
[25]


7. Mereka pula melarang orang ramai dari mendengar Al-Quran dan mereka juga menjauhkan diri daripadanya, padahal mereka dengan perbuatan yang demikian hanyalah membinasakan diri sendiri dengan bala bencana dan azab yang disediakan untuk mereka di dunia dan di akhirat kelak, sedang mereka tidak menyedarinya.
[26]


8. Sungguh ngeri jika engkau melihat ketika mereka didirikan di tepi neraka untuk menyaksikan azabnya yang tidak terperi, lalu mereka berkata: “Wahai kiranya kami dikembalikan ke dunia, kami tidak akan mendustakan lagi ayat keterangan Tuhan kami, dan menjadilah kami dari golongan yang beriman”.
[27]


9. Dan sungguh ngeri jika engkau melihat ketika mereka dihadapkan kepada Tuhan mereka, lalu Allah berfirman: “Bukankah hari kiamat ini suatu perkara yang benar?” Mereka menjawab: “Benar, demi Tuhan kami!” Allah berfirman lagi: “Oleh itu, rasalah azab seksa neraka dengan sebab kamu telah kufur ingkar”.
[30]


10. Kami telah kurniakan kepada Nabi Ibrahim: anaknya, Ishak dari isterinya Sarah dan cucunya, Yaakub. Setiap seorang dari mereka Kami telah berikan petunjuk. Nabi Nuh juga Kami telah berikan petunjuk dahulu sebelum itu dan dari keturunan Nabi Ibrahim itu ialah Nabi-nabi: Daud, Sulaiman, Ayub, Yusuf, Musa dan Harun. Demikianlah Kami memberi balasan kepada orang yang berusaha supaya baik amal perbuatannya.
[84]


11. Dan dari keturunannya juga ialah Nabi-nabi Zakaria, Yahya, Isa dan Ilyas. Semuanya dari orang yang soleh.
[85]


12. Dan dari keturunannya juga ialah Nabi-nabi Ismail, Alyasak, Yunus dan Lut. Mereka itu semuanya Kami lebihkan darjat mereka atas umat yang ada pada zamannya.
[86]


13. Dan tiadalah mereka kaum Yahudi, menghormati Allah sesuai dengan penghormatan yang sebenarnya ketika mereka berkata: “Allah tidak menurunkan sesuatu pun kepada manusia”. Bertanyalah kepada kaum Yahudi yang ingkar itu: “Siapakah yang menurunkan Kitab Taurat yang dibawa oleh Nabi Musa sebagai cahaya dan petunjuk bagi manusia, yang kamu jadikan dia lembaran kertas sambil kamu perlihatkan kepada orang ramai sebahagian kecil daripadanya dan kamu sembunyikan kebanyakannya. Sedang kamu pula diajarkan dengan pengajaran yang terkandung di dalamnya, yang tidak diketahui oleh kamu sebelum itu dan tidak juga oleh datuk nenek kamu?” Katakanlah kepada mereka: “Allah jualah yang menurunkannya”, kemudian, biarkanlah mereka leka bermain dalam kesesatannya.
[91]


14. Kami haramkan atas orang Yahudi segala binatang yang berkuku dan dari lembu dan kambing pula Kami haramkan kepada mereka lemaknya kecuali lemak yang ada pada belakangnya atau yang menyelaputi perkakas dalam perutnya atau yang bercampur dengan tulang. Demikianlah Kami balas mereka dengan sebab kederhakaan mereka dan sesungguhnya Kamilah yang benar.
[146]


15. Kemudian jika mereka mendustakanmu Muhammad, maka katakanlah: “Tuhan kamu mempunyai rahmat yang luas melimpah-ruah dan azab seksaNya tidak dapat ditolak dari kaum yang berdosa”.
[147]


TAMAT

Tags: Al-An'am, Mekah


No comments:

Post a Comment